گفتاردرمانی در زوال عقل

گفتاردرمانی در زوال عقل

گفتاردرمانی زوال عقل یعنی ؟

توانبخشی زوال عقل یعنی کاردرمانی زوال عقل و گفتاردرمانی زوال عقل، به کند شدن روند  سیر بیماری کمک می کنند. همچنین توانبخشی زوال عقل باعث می شود کیفیت زندگی بیمار ارتقا پیدا کند.
گفتاردرمانی در زوال عقل، قدرت تکلم، برقراری ارتباط، حافظه و مهارت های دیگر را در فرد بهبود می بخشد. توانبخشی زوال عقل باعث می شود استقلال و عملکرد فرد در انجام فعالیت های روزمره افزایش یابد.
گاهی اوقات به دلیل وجود اختلال بلع در افراد دارای زوال عقل، مشکلات خفگی و عفونت ریه مشاهده می شود. گفتاردرمانگر با انجام تکنیک های بلع درمانی به بهبود عمل بلع در افراد دارای زوال عقل کمک می کند.از طریق توانبخشی افراد دارای زوال عقل در کلینیک توانبخشی آمان مشارکت آنها در اجتماع، خانواده و محیط های دیگر افزایش می یابد.
زوال عقل مشکلاتی در قسمت های مختلف مغز ایجاد می کند که می تواند روی تکلم، بلع، ارتباط، حافظه، تفکر، شناخت، مهارت های اجتماعی، انجام فعالیت های شخصی و …. افراد دارای زوال عقل تاثیر بگزارد و عملکرد شخصی و روتین زندگی فرد را به شدت بهم بریزد. بیماری های مختلفی باعث ایجاد زوال عقل می شوند مانند دمانس، الزایمر و…
آلزایمر یک بیماری پیشرونده است و باعث زوال عقل و مشکلات حافظه در افراد مسن می شود. از آنجایی که حافظه با گفتار باهم مرتبط هستند در نتیجه افراد دارای آلزایمر یا زوال عقل علاوه بر مشکلات حافظه در مهارت های گفتاری و تکلم نیز مشکلاتی دارند. بطور کلی اختلال در مغز و نقص در قسمت های مختلف مغز می تواند باعث مشکلاتی در گفتار، زبان، حافظه، ارتباط، شناخت، بلع و .. شود.
اگر به هردلیلی مهارت های گفتاری فرد دچار مشکل شود،مهارت های ارتباطی، اجتماعی و انجام فعالیت های شخصی فرد نیز دچار اختلال می شود و آسیب می بیند. در نتیجه کیفیت زندگی و استقلال فرد به شدت کاهش می یابد.

درمان لکنت یوسف آباد

گفتاردرمانی شاخه ای از علوم توانبخشی

رشته گفتاردرمانی شاخه ای از علوم توانبخشی است.علم گفتاردرمانی بسیار گسترده است و درمان طیف وسیعی از اختلالات را برعهده دارد. همچنین طیف وسیعی از افراد، نوزاد تازه متولد شده تا فرد مسن قبل از مرگ می توانند از خدمات گفتاردرمانی استفاده کنند.

ازنشانه ها و علائم زوال عقل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عملکرد گفتاردرمانگر

گفتاردرمانگر عملکرد فرد دارای زوال عقل را در سطوح مختلف بررسی می کند و بر این اساس برنامه درمانی متناسب و ویژه ی فرد را تنظیم می کند.بطورمثال گفتاردرمانگر عملکرد فرد دارای زوال عقل را در زمینه های حافظه،ارتباط،مهارت های زبانی،گفتار و تکلم،شناخت و ….میسنجد.
همچنین گفتاردرمانگر می تواند محیط زندگی فرد،خانواده،علایق،خواسته ها و نیازها و موارد دیگر را ارزیابی کند.گفتاردرمانگر در طی دوره درمان نیز به طور پیوسته شرایط بیمار،سیر پیشرفت بیماری،میزان پیشرفت در عملکرد فرد را بررسی می کند و براین اساس در برنامه گفتاردرمانی و توانبخشی فرد دارای زوال عقل تغییراتی ایجاد می کند.
گفتاردرمانگر از روش ها و تکنیک های درمانی مختلف برای توانبخشی افراد دارای زوال عقل استفاده میکند و هر فرد دارای برنامه درمانی منحصربه فرد است.مداخلات گفتاردرمانی می تواند در زمینه های مختلف گفتار،زبان و ارتباط باشد.شدت و سیر پیشرفت بیماری در پیشبرد برنامه گفتاردرمانی تاثیرگزار است.گاهی اوقات گفتاردرمانگر بسته به شرایط بیمار از ماساژ و pnfهای مخصوص برای تقویت عضلات و اندام گفتاری استفاده می کند تا عملکرد فرد دارای زوال عقل در گفتار،تکلم،بلع ارتقا یابد.همچنین قدرت عضلات گفتاری و دامنه حرکتی آنها نیز افزایش یابد.
پس بطور کلی با مراجعه به کلینیک توانبخشی آمان در منطقه یوسف آباد از طریق توانبخشی، کاردرمانی و گفتاردرمانی می توان به بهبود عملکرد فرد دارای زوال عقل در زمینه های مختلف ارتباطی،اجتماعی،حرکتی و گفتاری و … کمک کرد.

سخن پایانی

کلینیک توانبخشی و گفتاردرمانی آمان در منطقه یوسف اباد با توجه به شرایط فرد، نوع مشکل و شدت مشکل از تکنیک های مختلف درمانی استفاده می کند.مثلا تکنیک های گفتاردرمانی کمک می کند تا عضلات مربوط به بلع و گفتار هماهنگ باهم کار کنند و فعالیت بلع و گفتار در فرد بهبود یابد. یا گفتاردرمانی کمک می کند که پوزیشن و وضعیت بدنی فرد هنگام بلع تنظیم شود تا عمل بلع راحت تر انجام شود.ممکن است گفتاردرمانگر بوسیله ماساژ و تحریکات، عضلات بلع و گفتار را تحریک و فعال کند.

رزرو آنلاین خدمات توانبخشی

    با آمان سلامت باشید

    تعیین وقت آنلاین

    با توجه به مشغله شما همکاران ما جهت پیگیری درمان شما از ابتدا تا پایان درمان همراه شما خواهند بود. لذا کافیست اطلاعات خود را در فرم ذیل تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

      پیمایش به بالا