توانبخشی-و-کاردرمانی-یوسف-آباد-آمان

انواع خدمات کلینیک توانبخشی

کمک به افراد برای بازگشت به حرکت، کار و لذت بردن از زندگی!

اگر به طور جدی آسیب دیده‌اید، به تازگی عمل جراحی داشته‌اید یا سکته مغزی را تجربه کرده‌اید، پزشک ممکن است انجام توانبخشی را برای کمک به بهبودی شما توصیه کند. درمان توانبخشی یک محیط پزشکی کنترل شده را برای کمک به بهبودی بدن شما در حین بازیابی قدرت، یادگیری مجدد مهارت‌هایی که از دست داده‌اید یا یافتن راه‌های جدیدی برای انجام فعالیت‌هایی که اکنون ممکن است برای شما دشوار باشد، ارائه می‌دهد.

توانبخشی فرآیند کمک به فرد برای دستیابی به بالاترین سطح عملکرد، استقلال و کیفیت زندگی است. توانبخشی آسیب ناشی از بیماری را معکوس یا خنثی نمی‌کند، بلکه به بازیابی سلامت، عملکرد و رفاه بهینه فرد کمک می‌کند.

در ادامه انواع مختلف درمان توانبخشی را توضیح می‌دهیم و می‌گوییم که چگونه هر یک می‌تواند برای افرادی که دچار آسیب‌ها یا مشکلات مختلف شده‌اند مفید باشد.

طب توانبخشی

طب توانبخشی برای رفع نیازهای منحصر به فرد طراحی شده است. بنابراین، هر برنامه با برنامه دیگر متفاوت است. برخی از اهداف عمومی برنامه‌های توانبخشی شامل موارد زیر است:

  • درمان بیماری و جلوگیری از عوارض آن
  • درمان ناتوانی و بهبود عملکرد
  • تهیه ابزارهای تطبیقی و تغییر محیط
  • آموزش به بیمار و خانواده و کمک به آن‌ها برای سازگاری با تغییرات سبک زندگی

موفقیت توانبخشی به متغیرهای زیادی بستگی دارد، از جمله:

  • ماهیت و شدت بیماری، اختلال یا آسیب
  • نوع و درجه هرگونه نقص و ناتوانی ناشی از آن
  • سلامت کلی بیمار
  • حمایت خانواده و مراقبین

توانبخشی فرآیند کمک به فرد برای دستیابی به بالاترین سطح عملکرد، استقلال و کیفیت زندگی است. هدف توانبخشی فقط رفع آسیب ناشی از بیماری یا اختلال نیست، بلکه به بازیابی سلامت، عملکرد و رفاه افراد کمک می‌کند.

در ادامه انواع مختلف درمان توانبخشی را توضیح می‌دهیم و فواید آنها را در درمان بیماری‌ها و اختلالات بیان می‌کنیم.

طب توانبخشی

انواع توانبخشی شامل توانبخشی حرفه‌ای، فیزیکی، شناختی، گفتاری و آموزشی است. هر نوع توانبخشی هدف منحصر به فردی برای کمک به فرد جهت رسیدن به بهبودی کامل دارد، اما هدف نهایی همه آن‌ها کمک به بیمار برای بازگشت به یک سبک زندگی سالم و فعال است.

درمان توانبخشی می‌تواند برای درمان طیف وسیعی از آسیب‌ها یا اختلالات استفاده شود. مشکلات رایجی که کاردرمانی و توانبخشی به درمان آن‌ها کمک می‌کند شامل آسیب‌های ارتوپدی و اسکلتی عضلانی (مثل شکستگی‌ها و آسیب‌های تاندون و عضلات، بیماری‌های عصبی‌عضلانی و…)، توانبخشی پس از جراحی، بیماری‌های مغز و اعصاب (مثل سکته مغزی، ضایعه نخاعی، فلج مغزی، پارکینسون، ام‌اس، ضربه مغزی و…)، اختلالات رشدی (اتیسم، بیش‌فعالی، تاخیر رشد روانی حرکتی و…)، اختلالات ژنتیکی، اختلالات یادگیری، بیماری‌های روانی (اضطراب، افسردگی روانپریشی و…) و کم‌توانی‌های ناشی از کهولت سن. توانبخشی در همه سنین به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می‌کند.

هدف درمان توانبخشی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در مراکز توانبخشی و کاردرمانی اهداف مورد نظر با همکاری فعالانه خود فرد و مراقبین وی تدوین می‌شود. برنامه‌های توانبخشی ممکن است شامل انواع مختلفی از درمان مانند حرکت‌درمانی، مشاوره توانبخشی، توانبخشی شناختی، بازی درمانی، موسیقی‌درمانی یا تفریح‌درمانی، ماساژ درمانی وباشد.

درمان‌های توانبخشی بستری در مقابل سرپایی

در ابتدا مهم است که تفاوت بین درمان توانبخشی بستری و سرپایی را تعریف کنیم. توانبخشی بستری به خدمات درمانی توانبخشی گفته می‌شود که هنگام بستری در بیمارستان دریافت می‌کنید. بیمارانی که دچار قطع عضو، آسیب مغزی یا سکته مغزی شده‌اند، آسیب ارتوپدی یا نخاعی را تجربه کرده‌اند یا پیوند عضو شد‌ه‌اند، ممکن است تا زمانی که مطمئن شوند که می‌توانند با خیال راحت به خانه بروند، نیاز به درمان بستری داشته باشند.

درمان توانبخشی سرپایی به درمانی اشاره دارد که بدون نیاز به بستری در بیمارستان دریافت می‌شود. مراکز درمانی سرپایی ترکیبی از خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی، مشاوره و فیزیوتراپی را ارائه می‌دهند. مراکز توانبخشی سرپایی آمادگی ارائه درمان برای طیف وسیعی از مشکلات از جمله سرطان، بیماری‌های مغز و اعصاب، درد‌های بدنی، مشکلات گفتاری، اختلالات روانی، مشکلات قبل و بعد از زایمان و موارد دیگر را دارند.

انواع خدمات توانبخشی و کاردرمانی

کاردرمانگران (OT)، انواع خدمات توانبخشی (فیزیکی، شناختی، روانی، حرفه‌ای) را برای کمک به افرادی که در انجام فعالیت‌های روزمره زندگی به کمک تخصصی نیاز دارند، ارائه می‌کنند. کاردرمانی می‌تواند نحوه مراقبت از خود و روش‌های اصولی انجام کارهای روزمره و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و فعالیت‌های تفریحی‌ را آموزش دهد. هدف کاردرمانی کمک به افراد برای مشارکت در کارهایی است که می‌خواهند و باید انجام دهند تا یک زندگی مستقل و رضایت‌بخش داشته باشند.

کاردرمانگران با ایجاد تغییراتی در مواردی که باعث کم شدن توانایی فرد در انجام وظایف روزمره مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن، مسواک زدن، انجام فعالیت‌های مربوط به مدرسه یا محیط کار می‌شود، به افراد کمک می‌کنند.

کاردرمانی-آمان-یوسف-آباد

چه کسانی به کاردرمانی نیاز دارند؟

کاردرمانگران خدمات خود را به افراد در همه سنین، از جمله نوزادان، کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان ارایه می‌دهند. کاردرمانی از راه‌های مختلفی به افراد کمک می‌کند : 

کودکان دارای ناتوانی جسمی ممکن است برای انجام فعالیت‌هایی مثل غذا خوردن، انجام تکالیف مدرسه یا استفاده از رایانه نیازمند کاردرمانی باشد.

یک فرد بزرگسالی که افسردگی دارد ممکن است از مشاوره یک کاردرمانگر برای بازگشت تدریجی به فعالیت‌های روزانه.

فردی که توانایی استفاده از چنگال را به دلیل آسیب دست، از دست داده است، می‌تواند به کمک یک کاردرمانگر قدرت نگهداری اجسام را دوباره به دست آورد و حرکات خود را اصلاح کند تا بتواند به طور مستقل غذا بخورد.

سالمندان با محدودیت‌های فیزیکی ممکن است برای شرکت در فعالیت‌های مختلف، به کمک یک کاردرمانگر نیاز داشته باشند.

کسانی که دچار آسیب نخاعی شده‌اند ممکن به کمک یک کاردرمانگر و با تجویز وسایل کمکی لازم توسط وی بایستند و راه بروند.

کارفرماها می‌توانند به کمک یک کاردرمانگر وضعیت سلامت کارمندانشان را بهبود ببخشند و محیط کار آنها را بر اساس اصول ارگونومیک اصلاح کنند.

فردی که ضربه مغزی را تجربه کرده و عملکرد شناختی خود را از دست داده است، ممکن است برای بازگشت به کار به یک کاردرمانگر نیاز داشته باشد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست‌ها برای کسانی که درد یا مشکل در عملکرد، حرکت یا زندگی عادی دارند، ارایه خدمت می‌کنند.

فیزیوتراپی معمولا برای تسکین درد، بهبود حرکت، ارائه خدمات توانبخشی پس از آسیب مغزی، آسیب یا جراحی، کمک به بهبود آسیب‌های ورزشی، آموزش استفاده از وسایلی مانند واکر و عصا استفاده می‌شود.

اگر فیزیوتراپی توسط پزشک شما توصیه شود، یک درمانگر با ارزیابی تحرک، تعادل، ضربان قلب، وضعیت بدن و اینکه چقدر می‌توانید راه بروید یا از پله‌ها بالا بروید، شروع می‌کند. سپس درمانگر شما طرحی را برای کاهش علائم و کمک به شما برای بازیابی عملکرد یا تحرک ایجاد می‌کند. درمان‌های رایج فیزیوتراپی عبارتند از:

  • تمرینات و کشش‌های ویژه‌ای که برای تسکین درد، بهبود تحرک یا بازیابی قدرت طراحی شده‌اند
  • ماساژ، گرما یا سرما درمانی یا اولتراسوند برای کاهش درد و اسپاسم عضلانی
  • توانبخشی و تمرینات برای کمک به یادگیری استفاده از اندام مصنوعی
  • تمرین با وسایلی که به حرکت یا ایجاد تعادل کمک می‌کنند، مانند عصا، واکر یا ویلچر
  • تعادل و بازآموزی راه رفتن
  • مدیریت درد
  • تقویت قلب و عروق
با آمان سلامت باشید

تعیین وقت آنلاین

با توجه به مشغله شما همکاران ما جهت پیگیری درمان شما از ابتدا تا پایان درمان همراه شما خواهند بود. لذا کافیست اطلاعات خود را در فرم ذیل تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

    پیمایش به بالا