درمان لکنت یا گفتاردرمانی یوسف آباد

بررسی تخصصی لکنت در کودکان

بیشتر با لکنت آشنا شویم ؟

قبل از درمان لکنت بیاید مقداری با لکنت آشنا شویم. لکنت اختلالی است که معمولا در سنین کودکی شروع می شود. هرچه سن بالاتر می رود و مدت زمان بیشتری این اختلال همراه فرد باشد، درمان لکنت با سختی های زیادی روبرو می شود. شاید بشود اینگونه مثال زد که لکنت مانند سرماخوردگی در فرد کهنه شده و سخت تر درمان شده و فرد را با عوارض و مشکلات بیشتری مواجه می کند. درنتیجه هرچه اختلال لکنت بیشتر طول بکشد، پیش آگهی برای درمان موفق ضعیف تر می شود.
باید این نکته را در نظر داشته باشیم که لکنت یک اختلال پیچیده و چندوجهی است و عوامل مختلفی می تواند در بروز اختلال لکنت تاثیرگزار باشد.مانند عوامل ارثی و ژنی، عوامل محیطی، عوامل روانی و شخصیتی و …

درمان لکنت

آنچه که در درمان لکنت بسیار تاثیرگذار است مانند یک مثلث عمل می کند که یک ضلع مثلث علم و تخصص و تجربه ی گفتاردرمانگر است و ضلع دیگر همراهی و تلاش خانواده و ضلع بعدی توانمندی و تلاش و جدیت و نظم خود فرد مراجعه کننده است.

اینکه فرد در شرکت در جلسات گفتاردرمانی منظم باشد و بطور مستمر حضور داشته باشد و با تلاش و جدیت دستورالعمل های درمانی را اجرا کند،بسیار حائز اهمیت است. بیشتر از اینکه دنبال علت اصلی ایجاد لکنت باشید باید به دنبال درمان لکنت و حل مشکلات ناشی از لکنت باشید. گفتاردرمانگر یا متخصص گفتاردرمانی در جلسات درمانی خود به درمان علائم لکنت، مشکلات حرکتی یا شخصیتی ناشی از لکنت می پردازد.

ممکن است فرد دارای لکنت تعارضاتی در احساسات و هیجانات که حاصل تجربیات منفی و ناخوشایند وی است، داشته باشد‌.حتی ممکن است فرد دارای اختلال لکنت، دچار مشکلات اضطرابی یا کاهش عزت نفس شده باشد. گفتاردرمانگر یا آسیب شناس گفتار و زبان با استفاده از تخصص خود و تکنیک های درمانی می تواند اختلال لکنت را در کودکان و نوجوانان و همچنین در بزرگسالان درمان کند.

درست است که درمان لکنت نیازمند صرف زمان و هزینه است اما نتیجه ای که بدست می آید یعنی روانی گفتار ارزش این صبر و هزینه را دارد. زیرا درمان لکنت و روانی گفتار می تواند جهت و مسیر زندگی فرد را تغییر دهد و عملکرد فرد را در زمینه های مختلف زندگی ارتقا ببخشد.همچنین می تواند تاثیر بسزایی در شخصیت، عزت نفس و ارتباطات فرد دارای لکنت بگزارد.می توان مسیر درمان لکنت را به مسیر یادگیری یک مهارت تشبیه کرد.همانطور که نمی شود یک ساز موسیقی مانند ویالن را یک شبه یادگرفت ،نمی شود لکنت را یک شبه درمان کرد.و هر دوی این ها،هم یادگیری ویالن و هم درمان لکنت نیازمند زمان،صبر و تلاش و تمرین مستمر هستند.

بسامد و شدت لکنت در افراد مختلف متفاوت است.ممکن است شدت لکنت در فردی خفیف و در فردی دیگر بسیار شدید باشد.

درمان لکنت یوسف آیاد

عده ای بر این باورند که . . .

لکنت در افراد بزرگسال درمان نمی شود، اما این جمله کاملا اشتباه است و امکان درمان لکنت در افراد بزرگسال وجود دارد .متخصص گفتاردرمانی یا گفتاردرمانگر یاد گرفته است که هیچ گاه نگوید هرگز. حتی گاهی افرادی معتقدند که درمان لکنت در کودکان امکان پذیر نیست،اما این جمله هم اشتباه است.اگر گفتاردرمانگر خلاق و باسواد و باتجربه باشد به راحتی کودک با او ارتباط برقرار می کند و احساس راحتی کرده و هرآنچه از او خواسته شود انجام می دهد. از نشانه ها و علائم لکنت یا گفتار دارای ناروانی، تکرار بخشی از کلمه یا کل کلمه، کشیده گویی و قفل است.بعنوان مثال به جای بیان روان کلمه ی کتاببگوید:

ک ک ک کتاب یا کتاب کتاب کتاب (همراه با تکرار)
کککککککککتاب (همراه با کشیده گویی)
ک (همراه با مکث و سختی و فشارتاب

رزرو آنلاین خدمات توانبخشی

    اعتقاد اشتباه !

    این اعتقاد که اگر سن کودک بیشتر شود، لکنت او خوب می شود، درست نیست زیرا اگر درمان لکنت تحت نظر متخصص گفتاردرمانی انجام نشود با گذشت زمان ممکن است شدت علائم، بسامد و تجربیات منفی فرد افزایش یابد و حتی باعث شود فرد دارای لکنت از ارتباط گفتاری یا شروع مکالمه جلوگیری کند و سکوت را انتخاب کند.

    سخن پایانی

    کلام آخر، درصورتی که شاهد علائمی از بروز اختالال گفتار در فرزند خود شدید، سریعا به متخصص گفتاردرمانی یا گفتاردرمانگر مراجعه کنید.تنها فردی که در زمینه ی درمان لکنت می تواند به شما کمک کند،گفتاردرمانگر است.با تشخیص زودتر لکنت به درمان سریع تر و بهتری خواهید رسید.و مسیر درمان لکنت برای شما آسان تر می شود و از بروز مشکلات بعدی ناشی از لکنت جلوگیری می کنید.بهتر است درمان در سنین قبل از مدرسه انجام شود و کودک با آمادگی و توانایی بیشتر و گفتار روان تر وارد مدرسه شود.متخصصین درمان لکنت یا گفتاردرمانی در کلینیک تخصصی توانبخشی آمان در منطقه یوسف آباد تهران با تکیه بر علم و دانش خود آماده کمک و خدمت رسانی به مراجعین محترم می باشد.

    با آمان سلامت باشید

    تعیین وقت آنلاین

    با توجه به مشغله شما همکاران ما جهت پیگیری درمان شما از ابتدا تا پایان درمان همراه شما خواهند بود. لذا کافیست اطلاعات خود را در فرم ذیل تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

      پیمایش به بالا