عزت نفس و قُلدری

عزت نفس و قُلدری

بد رفتاری، قلدری و آزار و اذیت همسالان

بد رفتاری، قلدری و آزارو اذیت همسالان باعث پایین آمدن عزت نفس کودکان می شود.چون مهارت های اجتماعی، همدلی و حل مسئله کودکان به اندازه کافی رشد نکرده، ممکن است بدرفتاری کنند اما همه این مهارت ها با مرور زمان می تواند ارتقا یابد.
قلدری با بدرفتاری متفاوت است. قلدری یعنی بی رحمی آگاهانه با فردی خاص که بین آنها تفاوت قدرت وجود دارد. کودکانی که مورد قلدری قرار می گیرد دارای عزت نفس پایین،علائم افسردگی و احساس بی ارزشی هستند.
دو شکل اصلی طرد شدن وجود دارد؛طرد بین فردی و طرد بین گروهی که باعث می شود کودکان نسبت به آزار و اذیت و قلدری دیگران آسیب پذیر شوند. طرد بین فردی زمانی اتفاق می افتد که رفتارهای کودک مثل گوشه گیری و پرخاشگری، کودکان دیگر را از او دور می کند. کودکانی که در خانه حمایت خوب و در مدرسه دوستان خوبی دارند، توانایی بیشتری برای کنارآمدن با قلدری و بدرفتاری دیگران دارند. برخی کودکان معتقدند که آزارکلامی به اندازه آزار جسمی اذیت کننده است.
به عنوان والد وقتی متوجه می شوید فرزندتان مورد قلدری و بدرفتاری قرارگرفته است، بدیهی است که به سرعت وارد عمل شوید و از او محافظت کنید اما بخاطر داشته باشید که شاید آنچه کودک شما تعریف می کند همه ماجرا نباشد. یا اگر کودک می تواند به تنهایی مشکل را حل کند، مداخله نکنیم.
برای مقابله با بدرفتاری و قلدری باید اگاهی را بین معلمان و والدین افزایش دهیم.به کودکان مهارت همدلی و حل مسئله را بیاموزیم. واکنش کودکان به بدرفتاری یا قلدری دیگران بر توقف، ادامه یا بدتر شدن قلدری تاثیر زیادی دارد. واکنش های هیجانی شدید مثل پرخاش یا گریه باعث می شود کودکان بیشتر مورد قلدری قرار بگیرند. یک پاسخ متداول، نادیده گرفتن بدرفتاری و قلدری است و می تواند کودک را از مرکز توجه قلدرها خارج کند اما شاید باعث شود که کودک قربانی احساس اضطراب و تنهایی بیشتری کند.

عزت نفس واقعی در کودکان

خرید کتاب عزت نفس واقعی

نـویــسنــده : 
مــتــرجـــم : 
مـــوضـــوع : عزت نفس
نـوبت چــاپ : اول
ســال چــاپ : 1401
قـــــطــــع : رقعی
نــوع جــلد : شومیز
تعداد صفحه : 309
شـــــابــک : 9786002503176
رده ســـنـی : بزرگسالان

    کودکان با عزت نفس پایین

    کودکان با عزت نفس پایین، بدرفتاری همسالان را درونی کرده و شروع به سرزنش کردن خود می کنند. یکی از راهکارهای کمک به کودکان در مقابل قلدری دیگران این است که باهم تصمیم بگیرید که در چه مواقعی کودک باید مشکل را به والدین یا معلم گزارش دهد.یا اینکه کودک می تواند در کنار کودکان دیگر یا بزرگسالان باشد تا کمتر مورد بدرفتاری قراربگیرد. فعالیت های کلاسی، بازی های مشارکتی یا گفت و گو های مشترک می تواند احساس وحدت و همدلی و مهربانی را بین کودکان تقویت کند. کودک می تواند لیستی از پاسخ ها را اماده کند و در مواقع نیاز در مقابل قلدری دیگران از انها استفاده کند.البته با لحنی آرام. چون عصبانیت یا ناراحتی باعث تشویق فرد آزاردهنده می شود. والدین می توانند همراه با کودک خود نقش آفرینی کنند.
    یکی از انواع آزار و اذیت ها، انتشار شایعات یا قضاوت های منفی و بی اساس برای حمله به اعتبار و جایگاه اجتماعی کودک است. نوعی دیگر از قلدری، قلدری مجازی است که از طریق ارتباطات الکترونیکی و اینترنتی رخ می دهد. قلدری مجازی معمولا توسط افراد ناشناس با هویت جعلی انجام می شود. والدین می توانند نحوه استفاده فرزندان از فضای مجازی را کنترل کنند.
    اگر کودک شما مورد قلدری قرارگرفت، اولین قدم برای بهبودی، پایان دادن به این قلدری است. گاهی اوقات مداخله بزرگسالان لازم است و گاهی تغییر مدرسه یا حمایت بیشتر از خانواده یا گروه های دیگر. قدم دیگر این است که دیدگاه یا روایتی از حادثه پیش امده ایجاد کنید تا در آن از قدرت و ارزش های کودک شما صحبت شود.

    رزرو آنلاین خدمات توانبخشی

      با آمان سلامت باشید

      تعیین وقت آنلاین

      با توجه به مشغله شما همکاران ما جهت پیگیری درمان شما از ابتدا تا پایان درمان همراه شما خواهند بود. لذا کافیست اطلاعات خود را در فرم ذیل تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

        پیمایش به بالا