عزت نفس در کودکان

عزت نفس و منحصر بفرد بودن

عزت نفس در کودکان

هر کودکی از لحاظ ویژگی های فردی منحصربفرد است. برای برخی کودکان متفاوت بودن یک افتخار است و برای برخی باعث احساس ناامیدی می شود. از حدود کلاس سوم ابتدایی،کودکان به قضاوت دیگران و طردشدن توجه می کنند که روی عزت نفس آنها تاثیرگزار است. دلایل بسیاری وجود دارد که کودکان احساس متفاوت بودن کنند از جمله؛ توانایی ها، علایق، ویژگی های ظاهری، خانواده، ویژگی های جسمی،  مذهبی، قومی و غیره.
کودکان با عزت نفس پایین خود را متفاوت و حتی بدتر از همسالان خود می دانند. کودکان با عزت نفس پایین چون باور دارند که هیچ کس آنها را دوست ندارد پس هیچ تلاشی برای دوست شدن با دیگران نمی کنند که به این سبک از رابطه، تنهایی مضطرب یا اجتناب اجتماعی می گویند. آنها درگیر یک چرخه هستند یعنی هم دوست دارند با کودکان دیگر ارتباط داشته باشند و هم دوست ندارند به انها نزدیک شوند.
تمرکز دائمی بر تفاوت های فردی و خودانتقادی باعث احساس بی کفایتی و عدم ارتباط با دیگران می شود.کودکان باید تفاوت های فردی خود را بپذیرند و بدون احساس بی ارزشی و تنها بودن با روش های سالم به سمت جلو حرکت کنند.به کودک خود کمک کنید تا درباره تفاوت هایش با هم کلاسی هایش صحبت کند.این کار باعث افزایش آگاهی و همدلی همکلاسی هایش می شود.کودک باید خودش را برای نظرات و سوالات همکلاسی هایش حتی نظرات بی ادبانه آماده کند.کودک باید بتواند مراقب خودسرزنشی باشد و هر رویداد منفی را به احساس متفاوت بودن خود ربط ندهد. کمک کنید تا کودک غرور خود را ارتقا دهد ولی با تعصب مقابله کند تا بتواند تفاوت هایش را در یک زمینه مثبت ببیند.این کار را می توانید با اموزش نژاد،فرهنگ و قومیت انجام دهید.
برای فرزندخود نمونه بیاورید از افرادمشهوری که ویژگی هایی مثل او دارند.چون کودکان با عزت نفس پایین بر این باورند که فقط آن ها این ویژگی خاص یا تفاوت را دارند.

عزت نفس واقعی در کودکان

خرید کتاب عزت نفس واقعی

نـویــسنــده : 
مــتــرجـــم : 
مـــوضـــوع : عزت نفس
نـوبت چــاپ : اول
ســال چــاپ : 1401
قـــــطــــع : رقعی
نــوع جــلد : شومیز
تعداد صفحه : 309
شـــــابــک : 9786002503176
رده ســـنـی : بزرگسالان

    بزرگ ترین پیش بینی

    در همه سنین،بزرگ ترین پیش بینی کننده عزت نفس کودکان، رضایت از شکل ظاهری است. مثلا کودکان با عزت نفس پایین ممکن است به دلیل اضافه وزن احساس شرم کنند. احساس شرم باعث درماندگی، انزوا و ایجاد عادات ناسالم می شود. والدین بجای اینکه به سرعت بدنبال راه حل و حل کردن مشکل کودکان باشند باید در ابتدا احساسات کودک را تایید و بپذیرید. همچنین سواد رسانه ای فرزندان خود را افزایش دهید تا تحت تاثیر فضای مجازی و پیام های تبلیغاتی قرار نگیرند.
    به کودک خود کمک کنید تا نگاهی کل نگرنسبت به ویژگی های فردی داشته باشد بجای اینکه روی جزئیات تمرکز کند.همچنین کمک کنید تا با بدن خود مهربان تر رفتار کرده و بهداشت فردی و عادات سالم را رعایت کنند. کودک باید بتواند به گروهی از همسن و سالان که با آنها احساس راحتی و تعلق دارد بپیوندد.الزاما همه ی کودکان در گروه اجتماعی باهم دوست نیستند اما اوقات فراغت شان را باهم می گذرانند.اعضای گروه بر روی یکدیگر تاثیر می گذارند. چون کودکان می خواهند در گروه باقی بمانند انگیزه تطابق با هنجارهای گروه را دارند.ویژگی های دیگر گروه اجتماعی انحصارطلبی و جایگاه است. فرزندان باید عاقلانه گروه اجتماعی خود را انتخاب کنند. تعلق یعنی احساس پذیرفته شدن و ارزشمند بودن. کودک باید متعلق به گروه باشد ولی شخصیت خود را بخاطر گروه تغییر ندهد. کودک باید تجربه های تیمی داشته باشد تا احساس کند بخشی از چیزی بزرگتر از خودش است. از کودک خود بخواهید تا گاهی اوقات خودش شروع کننده فعالیتی در گروه باشد.
    کودکان با عزت نفس پایین هنگام استفاده از فضای مجازی ممکن است تضادی بین زندگی خودشان و دیگران احساس کنند که باعث می شود روی تفاوت ها و نواقص خود تمرکزبیشتری کنند.هنگام استفاده از فضای مجازی و اینترنت روی فرزندان خود کنترل داشته باشید و محدودیت زمانی ایجاد کنید.به فرزند خود بیاموزید که برای اثبات ارزش خود ظاهرسازی نکند یا تلاش نکند که پذیرش دیگران را به هرقیمتی بخرد.
    کودک را تشویق کند تا کار داوطلبانه انجام دهد یا توانایی های خود را به دیگران ارائه دهد تا احساس کند عضوی ارزشمند در جامعه و گروه است.بدین صورت می توانیم عزت نفس واقعی در کودکان را افزایش دهیم.

    رزرو آنلاین خدمات توانبخشی

      با آمان سلامت باشید

      تعیین وقت آنلاین

      با توجه به مشغله شما همکاران ما جهت پیگیری درمان شما از ابتدا تا پایان درمان همراه شما خواهند بود. لذا کافیست اطلاعات خود را در فرم ذیل تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

        پیمایش به بالا