گروه درمانی یوسف آباد

فوايد گروه درمانی

از گروه درمانی چه می‌دانید؟

گروه درمانی امتحانش را در زمینه توانبخشی و درمان مسائل مختلف فردی و اجتماعی به خوبی پس داده است. این‌که در میان افرادی باشید که از حس انزوا دورتان کنند و در سایه روابطی مفید با آن‌ها بتوانید بر حالت نگرانی‌تان مسلط شوید، می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد. اما گروه درمانی چگونه می‌تواند تا این اندازه قدرتمند باشد؟ و با چه روشی به جنگ با غولی می‌رود که از اضطراب‌ها و نگرانی‌ها برای خودمان ساخته‌ایم؟ برای این‌ها و بیشتر با ما همراه باشید تا کمی در چند و چون این روش توانبخشی دقیق شویم و وجوه تمایزش را با درمان فردی بشناسیم.

گروه درمانی چیست؟

گروه درمانی را باید نوعی روان‌درمانی بدانیم که در طی آن، گروه کوچکی از افراد دارای نگرانی‌ها یا مسائلی مشابه به‌طور منظم با درمانگری آموزش‌دیده ملاقات میکنند. این فرآیند در واقع، محیطی امن و حمایتی برای اعضا فراهم می‌کند تا:

  • بر روی چالش‌های عاطفی، روانی یا بین‌فردی‌شان کار کنند. ‏
  • تجربیاتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
  • نسبت به تجربیات سایر اعضا واکنش نشان دهند و نظر آن‌ها را درباره خودشان بدانند
  • و از یکدیگر بیاموزند.

گروه درمانی بر چه اصولی استوار است؟

مبنای این روشِ توانبخشی، به اشتراک گذاشتن تجربیات، افکار و احساسات در محیطی گروهی است که می‌تواند برای همه شرکت‌کنندگان مفید و علاج‌بخش باشد.‏ در واقع، گروه درمانی رویکردی مشارکتی و فراگیر برای درمان فراهم می‌کند. در نتیجه، افراد فرصتی می‌یابند تا از تجربیات مشترک و تعامل با دیگران حس حمایت بگیرند و رشد کنند. ساختار و ‏‏قالب خاص گروه درمانی می‌تواند بسته به اهداف و نیازهای گروه متفاوت باشد. برخی گروه‌ها ‏ممکن است ‏‏روی مسائل یا جمعیت‌های خاصی تمرکز کنند؛ مانند گروه‌های حمایتی برای افراد دارای شرایط ‏پزشکی خاص یا ‏‏گروه‌های درمانی برای بازماندگان تروما. از طرفی، ممکن است گروه‌های دیگر تمرکز کلی‌تری داشته ‏باشند و به اعضا ‏‏اجازه بدهند تا به نگرانی‌های مختلفی بپردازند.

گروه درمانی چه تفاوت‌هایی با درمان فردی در توانبخشی دارد؟

  • از نظر ساختار درمان: در گروه درمانی، اعضای گروه به‌طور منظم و معمولاً در قالبی ساختاریافته، گرد هم می‌آیند. لذا درمانگر به‌عنوان تسهیلگر درمان، روند گروه را هدایت و محیطی امن و پشتیبان را برای ارتباط ‏باز و صادقانه ایجاد می‌کند؛ اما در درمان فردی، تمرکز صرفاً بر روی یک فرد و نیازها و اهداف خاص او است؛ یعنی درمانگر از نزدیک با فرد کار می‌کند تا به چالش‌های مختص او رسیدگی کند و درمان فردی را تجویز می‌کند.

  • از نظر هم‌ذات‌پنداری روانشناختی: گروه درمانی فرصت ارزشمندی را برای افراد فراهم می‌کند تا با دیگرانی تعامل داشته باشند که مسائل یا ‏چالش‌های مشابهی دارند. لذا این فرآیند به آن‌ها کمک می‌کند تا با افرادی در ارتباط باشند که ‏می‌توانند تجربیاتشان را درک کنند و از آن‌ها حس اعتبار، همدلی و ‏تعلق بگیرند. امکان خلق چنین تجربه‌ای در درمان فردی وجود ندارد.

گروه درمانی چه فوایدی دارد؟

گروه درمانی به افراد احساس تعلّق می‌دهد؛ زیرا در می‌یابند که در شرایط خودشان تنها نیستند. به اشتراک گذاشتن تجربیات و دریافت تأییدیه از دیگران می‌تواند قدرت‌آفرین و روحیه‌بخش باشد و به کاهش حس انزوا کمک کند.

اعضای گروه می‌توانند بینش‌های متفاوتی ارائه دهند که درک فرد را نسبت به چالش‌هایش بیشتر می‌کند. دریافت نظر دیگران می‌تواند جرقه ایده‌ها و راهبردهای جدیدی را برای رسیدگی به مسائل آن‌ها بزند.

گروه درمانی فرصت‌هایی را برای تمرین کردن مهارت‌های مهم اجتماعی و ارتباطی فراهم می‌کند. اعضای گروه می‌توانند از دیگران بیاموزند و رفتارهای جدید را در محیطی امن و حمایتی تجربه کنند.

تعامل با افرادی که تجربیات مشابهی دارند می‌تواند فرآیند درمان و رشد عاطفی را تقویت کند. به اشتراک گذاشتن احساسات و حمایت از یکدیگر افزایش عزت نفس و احساس اجتماعی را در بر دارد.

درمان گروهی غالباً به‌صرفه‌تر از درمان فردی است؛ زیرا زمان درمانگر بین چندین شرکت‌کننده تقسیم می‌شود. این روش برای افرادی مفید است که شاید پرداخت هزینه‌های درمانی فردی برایشان آسان نباشد.

عزت نفس واقعی در کودکان

سخن پایانی

گروه درمانی رویکردی ارزشمند و مؤثر در توانبخشی است. این روش با فراهم‌سازی محیطی حمایت‌گر از فرد درمان‌جو و توسعه دادن دیدگاه‌ها و احساس اجتماعی وی، می‌تواند مکمل درمان فردی باشد. لذا آن را می‌توانیم برای رسیدگی به مسائل مختلفی به کار بگیریم؛ از جمله:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اعتیاد
  • تروما
  • غم و اندوه و
  • مشکلات ارتباطی

در نتیجه، یکی از مخاطبان اصلی این روش، افرادی هستند که می‌خواهند مهارت‌های ارتباطی بین فردی‌شان را تقویت کنند؛ زیرا فرصت خوبی را برای تمرین و بهبود تعاملات اجتماعی در محیطی حمایتی فراهم می‌کند.

با آمان سلامت باشید

تعیین وقت آنلاین

با توجه به مشغله شما همکاران ما جهت پیگیری درمان شما از ابتدا تا پایان درمان همراه شما خواهند بود. لذا کافیست اطلاعات خود را در فرم ذیل تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

    پیمایش به بالا