موسیقی درمانی آمان یوسف آباد

موسیقی درمانی چیست؟

با موسیقی درمانی آشنا شوید !

امروزه با گسترش علم و تکنولوژی شاهد پیشرفت در زمینه‌های گوناگون هستیم. حوزه درمانی و توانبخشی نیز دچار این دگرگونی‌ها شده است. راهکارهای جدیدی مثل موسیقی درمانی به منظور تقویت سلامت جسمی و روانی استفاده‌ می‌شود. این روش درمانی در برابر طیف بسیاری از مشکلات عاطفی و روانی‌ می‌تواند کمک کننده باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با موسیقی درمانی و فوائد آن آشنا کنیم.

تاریخچه

استفاده از موسیقی درمانی به قرن 17 برمی‌گردد که در قرن 18 به منظور انجام اقدامات درمانی در خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. با گذر زمان توجه به موسیقی به عنوان یک راهکار درمانی بیشتر شد. در قرن 19 از این روش در برنامه‌های آموزشی نابینایان و ناشنوایان هم استفاده شد. در قرن 20 موسیقی در درمان بیماری‌ها و اختلالات مختلف کاربرد داشت و به طور جدی در روانپزشکی از آن استفاده می‌شد. انجمن موسیقی درمانی ایران نیز در سال 1380 با حضور اساتید برجسته این حوزه تاسیس شد.

جدیدترین متد موسیقی درمانی

موسیقی یک زبان برای حرف زدن با روح فرد به حساب‌ می‌آید و به همین دلیل موسیقی درمانی به عنوان روشی درمانی محسوب می گردد. با کمک موسیقی حتی‌ می‌توان به صورت غیر کلامی هم با عواطف انسانی ارتباط برقرار کرد. درمان با موسیقی با توجه به شرایط و نیاز هر فرد انجام‌ می‌شود و هر جلسه درمانی شامل موارد مختلفی است. هر جلسه ممکن است شامل چند مورد از بین موارد زیر باشد:

  • گوش دادن به موسیقی
  • همراهی با موسیقی و آواز خواندن
  • ساز زدن و آهنگسازی
  • رقصیدن
  • بحث کردن در مورد موسیقی

موسیقی درمانی، فرایندی پویا است که شخص را با خود همراه‌ می‌کند. فعالیت هماهنگ فرد با آهنگ در کاهش استرس، اضطراب و درمان سایر مشکلات او موثر است. روش‌های مختلف این راهکار درمانی شامل موارد زیر است : 

  • روش تحلیلی : در این روش مسائل ساده روزمره یا افکار نا خودآگاه ذهن فرد همراه با نواختن ساز بیان‌ می‌شود. این کار کمک میکند فرد احساس راحتی بیشتری در طول جلسه درمانی داشته‌باشد. بعدا‌ می‌توان در مورد هر یک از این موضوعات مطرح شده با درمانگر صحبت کرد.

  • روش بننزون : این روش بیشتر به منظور شناختن هویت صدای موسیقیایی فرد انجام‌ می‌شود. راهکار بننزون در واقع ترکیبی از روانکاوی با آهنگسازی است. در روند این جلسات درمانی از تحلیل صدای بیرونی فرد در نهایت به وضعیت درونی شخص پی می‌برند.

  • روش درمانی اجتماعی : در درمان اجتماعی با موسیقی، از آن به عنوان راهی برای برقراری ارتباط بهتر در اجتماع، بهره برده‌ می‌شود. این روش درمانی به صورت تیمی و همراه با مشارکت تعداد زیادی از افراد پیش‌ می‌رود. راهکار درمانی اجتماعی با هدف راحت‌تر کردن تغییرات اجتماعی برای شرکت‌کنندگان انجام‌ می‌شود.

  • روش نوردوف-رابینز: این روش درمانی با نام راهکار خلاق و آزاد نیز شناخته‌ می‌شود. برای اجرای این روش، نواختن ساز درمانگر و شرکت کننده نیاز است. معمولا شرکت کننده سنج یا طبل‌ می‌نوازد و درمانگر با سازی دیگر او را همراهی می‌کند. این بداهه نوازی به بروز احساسات درونی فرد کمک می‌کند و مشکلات فرد شناسایی می‌شود.

  • درمان با دیاپازون : در این روش از چنگال‌های کوک فلزی برای اعمال ارتعاش در بخش‌های مختلف بدن استفاده‌ می‌شود. این روش کاربرد مشابهی با طب سوزنی دارد و در قسمت‌های خاصی از بدن فرکانس‌های مشخصی ایجاد‌ می‌شود. از درمان دیاپازونی برای تسکین درد‌های عضلانی و استخوان‌ها هم‌ می‌توان استفاده کرد. راهکار درمانی با دیاپازون به آزادسازی تنش و انرژی‌های موجود در بدن کمک‌ می‌کند.

موسیقی درمانی یوسف آباد

فوائد موسیقی درمانی

این روش درمانی را به راحتی‌ می‌توان برای هر شرکت کننده، شخصی سازی کرد. استفاده از این راهکارها تنها محدود به سن خاصی نیست و حتی برای خردسالان نیز می‌توان از آن بهره برد. از موسیقی‌ می‌توان به منظور درمان اختلالات مختلف و تقویت سلامت روانی و جسمی استفاده کرد

درمان با موسیقی فوائد مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش دهنده استرس و اضطراب در فرد
  • متعادل کردن فشار خون شخص
  • کاهش ریسک بروز انواع سکته‌های قلبی و مغزی
  • بهبود کیفیت و ساعت خواب فرد
  • کاهش سطح کلسترول
  • کمک به نحوه مواجهه درست با نوسانات روحی
  • کاهش دردهای عضلانی و گرفتگی ماهیچه‌ها

سخن پایانی

موسیقی درمانی، متدی جدید و کاربردی برای درمان طیف وسیعی از مشکلات روحی و روانی است. از این روش می‌توان برای رفع اختلالات روحی در افراد با سنین مختلف استفاده کرد. همراهی فرد با موسیقی روح او را نوازش می‌دهد و با گذر زمان به التیام آن می‌پردازد

کلینیک تخصصی توانبخشی آمان در حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال ارائه دهنده خدمات درمانی با موسیقی در منطقه یوسف آباد در خدمت شما سروران می باشد.

با آمان سلامت باشید

تعیین وقت آنلاین

با توجه به مشغله شما همکاران ما جهت پیگیری درمان شما از ابتدا تا پایان درمان همراه شما خواهند بود. لذا کافیست اطلاعات خود را در فرم ذیل تکمیل نمایید تا ما با شما تماس بگیریم.

    پیمایش به بالا